Zmiany w handlu w wyniku cyfryzacji

Cyfryzacja zmienia świat handlu i wprowadza wiele nowych możliwości dla przedsiębiorców oraz konsumentów. Wraz z rozwojem technologii Internetu rzeczy, sztucznej inteligencji czy blockchaina pojawiają się nowe modele biznesowe, które zrewolucjonizują tradycyjną sprzedaż. Jakie zmiany przynosi cyfryzacja w handlu? Przedstawimy kilka istotnych trendów i wyzwań, z jakimi muszą zmierzyć się przedsiębiorcy.

Zmiany w handlu w wyniku cyfryzacji

Obecnie prawie wszystko możemy kupić przez Internet – od kosmetyków i ubrań przez sprzęt AGD po elektronikę. Dynamiczny rozwój elektroniki, laptopów, tabletów i smartfonów sprawił, że z roku na rok coraz więcej ludzi zostało klientami sklepów internetowych. Handel cyfrowy ma swoje zalety – wygodę, łatwy dostęp do produktów, ale również swój ciemniejszy, np. brak możliwości zobaczenia i poczucia produktu przed zakupem.

Rynek handlu elektronicznego

W ostatnich latach rynek handlu elektronicznego stale rozwija się, a jego wartość w Polsce w 2019 r. przekroczyła już 60 miliardów złotych. W ciągu 5 lat przewiduje się, że wartość ta wzrośnie o około 50%. Wpływ na to mają przede wszystkim zmiany w podejściu klientów, którzy coraz bardziej cenią sobie wygodę zakupów w internecie. Sklepy internetowe reagują na tendencje na rynku, wplatając do swojej oferty nowe technologie – umożliwiające zarówno płatności, dostawy, jak i zwroty bez wychodzenia z domu.

Konkurencja w handlu elektronicznym

Jak przystało na rozwijający się rynek, handel elektroniczny toczy się wciąż w silnej rywalizacji. W efekcie sklepy internetowe muszą zaoferować co świeższe idee i innowacje, które pomogą im wyróżnić się na rynku. Często są to rozwiązania związanymi z fenomenem przenośnych urządzeń mobilnych – przede wszystkim dostosowaniem strony do działania na małych ekranach, ale również coraz częściej stosuje się także płatności mobilne oraz aplikacje mobilne,a co za tym idzie – szybsze i bardziej responsywne działanie sklepów.

Zmiana w polityce cenowej

W przypadku tradycyjnych sklepów internetowych zmiana w polityce cenowej nie jest łatwa do przeprowadzenia. W internecie klienci mogą łatwo porównywać ceny, więc sklepy muszą dostosowywać swoje oferty w zależności od średniej ceny rynkowej i swoich konkurentów. Handel unika zwiększonych kosztów związanych z magazynowaniem czy wynajmem powierzchni, ale i wymusza na sklepach dopasowanie strategii cenowej do potrzeb klientów.

Zmniejszenie znaczenia tradycyjnych sklepów stacjonarnych

Z powodu wygody i oszczędności czasu, jaką oferuje handel elektroniczny, liczba ludzi korzystających z e-commerce rośnie z roku na rok. Coraz młodsze pokolenie realizuje swoje zakupy właśnie w internecie. To prowadzi do poważnych zmian w handlu tradycyjnym, a sklepy stacjonarne zmuszone są do dostosowania się do potrzeb klientów, np. poprzez wprowadzenie procesów zakupowych online lub umożliwienie odebrania towaru w stacjonarnym punkcie sprzedaży zamówionego przez internet numeru.

  • Zmiany w handlu w wyniku cyfryzacji wpłynęły na rynek handlu i sprzedaży online.
  • Handel online jest wygodny i umożliwia łatwy dostęp do produktów przez całą dobę.
  • Sklepy internetowe muszą walczyć o klientów, a ich strategie marketingowe zawsze wzorują się na konkurencyjnych trendach rynkowych.
  • Funkcjonalność przenośnych urządzeń mobilnych jest coraz częściej wykorzystywana przez sklepy internetowe – strony i aplikacje mobilne oraz płatności mobilne
  • Handel e-commerce wydaje się być przyszłością, co prowadzi do poważnej spadku znaczenia i ilości tradycyjnych sklepów stacjonarnych.