6 dobrych strategii marketingowych małych firm

Produkt.

Twój produkt (lub usługa) jest kręgosłupem Twojego biznesu i stanowi dobry punkt wyjścia dla strategii marketingowej. Musisz określić rodzaj produktu, który będziesz oferować. W przypadku restauracji, czy będziesz celował w klientów zwracających uwagę na cenę, czy tych, którzy wolą wykwintne jedzenie? Należy również zastanowić się nad ilością wariantów serwowanego produktu – czy menu będzie zawierało kilka opcji, czy też wyspecjalizujemy się w kilku popisowych daniach? Ale najważniejsze jest to, że firma musi mieć USP (Unique Selling Proposition) – to, co odróżnia Twój produkt od konkurencji.

Wycena.

Wybór właściwej ceny jest zawsze trudny, a wybór produktu będzie miał na to wpływ. Pierwszym krokiem jest dokładne wyliczenie całkowitego kosztu surowca dla danego produktu lub usługi – pomoże Ci w tym dobry księgowy. Następnym krokiem jest zrozumienie, gdzie Twój produkt stoi w stosunku do konkurencji i co Twoi klienci uważają za uczciwą cenę. Dla nowej firmy cennym narzędziem są dogłębne badania rynku, takie jak grupy fokusowe i ankiety online. W przypadku firm o ugruntowanej pozycji na rynku można korzystać z promocji i ofert specjalnych, aby eksperymentować z różnymi punktami cenowymi w celu określenia odpowiedniej ceny.

Promocja.

Cena i produkt zadecydują o tym, jak poradzisz sobie z częścią promocyjną. Istnieje wiele kanałów promocyjnych dostępnych dla małej firmy, które można łatwo połączyć. Na przykład, siłownia może wziąć pod uwagę lokalne wydarzenia, takie jak wyścigi amatorów, aby określić pozycjonowanie. Możliwe jest również uzupełnienie tego o marketing cyfrowy, taki jak płatna reklama, strona internetowa lub aplikacja oraz wykorzystanie sieci społecznościowych. Sprawdź nasz wpis na blogu Wybierz właściwe kanały marketingu cyfrowego, aby zwiększyć swoją widoczność online i dowiedz się więcej o marketingu cyfrowym.

Lokalizacja.

Miejsce tradycyjnie odnosi się do fizycznej lokalizacji firmy, ale może to być również kanał dystrybucji produktu – ważne jest, aby firma była widoczna dla odbiorców docelowych. Dla małego biznesu, jakim jest hotel, dobra „lokalizacja” to taka, która znajduje się w pobliżu miejsc turystycznych i gdzie transport jest łatwo dostępny. Ponadto, „Lokalizacja” może również oznaczać zasoby online, takie jak strona internetowa hotelu lub istniejące sieci społecznościowe.

Osoba.

Wybór właściwych ludzi ma kluczowe znaczenie dla Twojej firmy, zwłaszcza w przypadku działalności zorientowanej na klienta. Musisz zapewnić ciągłe szkolenia z zakresu obsługi klienta, aby zapewnić, że doświadczenia klientów są zawsze przyjemne. Zadbaj również o to, aby Twoja firma była przyjemnym miejscem pracy – klienci docenią pozytywną atmosferę, gdy wejdą do środka. W małym biznesie, jakim jest salon, relaksująca atmosfera powinna być wzmocniona przez spokojny i pomocny personel.

Proces.

Proces oznacza, że aby dostarczyć produkt lub usługę klientowi, muszą być wdrożone efektywne procesy. Dla małego hotelu może to oznaczać skrócenie czasu oczekiwania gości na zameldowanie. Oznacza to również posiadanie procesu rozpatrywania skarg klientów. Może to być doświadczenie klienta online za pomocą strony internetowej lub aplikacji, które powinno być łatwe i intuicyjne w użyciu. Groupon oferuje świetne narzędzie do rezerwacji, które pozwala firmom na łatwe zarządzanie procesem rezerwacji.