Zakupy grupowe – kupony, bony, rabaty.

Portal grupowy szuka firm, które chcą wprowadzić na rynek ofertę promocyjną. W zależności od ilości promocyjnych produktów, rodzaju produktów, liczby potencjalnych kupujących oraz warunków umowy ustalana jest wysokość zniżki. Po ustaleniu wszystkich szczegółów, razem z prowizją dla portalu grupowego i podpisaniem umowy, tworzy on kupony, wystawia ofertę i zbiera zamówienia.

W zamian za atrakcyjną ofertę rabatową, ustaloną z firmą sprzedającą portal grupowy pozyskuje jednorazowo grupę klientów indywidualnych.

Potencjalny konsument, chcąc zakupić kupony, bony z reguły musi założyć konto i zaakceptować regulamin. Po założeniu konta można przeglądać i przystąpić do wyboru oferty. Po dokonanym wyborze dokonujemy zakupu bonu. Przed jego zakupem warto odwiedzić stronę internetową sprzedawcy. Porównamy, czy oferta kuponu jest dla nas atrakcyjna.

Zwróćmy uwagę czy kupon połączymy z innymi ofertami promocyjnymi , termin jego realizacji oraz koszty przesyłki (czy są dodatkowo płatne, czy wliczone w koszty kuponu).

Tak właśnie działają zakupy grupowe.

Pierwsze zakupy grupowe w Polsce powstały w 2010 roku. Po kilku latach portali zakupowych istniało prawie 200. Jednak dziś widzimy znaczący spadek ich liczby. Wszystkie serwisy są do siebie podobne i działają na zbliżonych zasadach. Najpopularniejszy portal zakupowy w Polsce to Groupon.pl. Popularne są także Mydeal.pl oraz Fastdeal.pl

Jednak na chwilę obecną wiele przedsiębiorstw zrezygnowały z takiej formy sprzedaży. Jednym z powodów były zbyt duże prowizję jakich żądali portale grupowe za utworzenie kuponów i pozyskanie klientów.

Z drugiej jednak strony zakupy grupowe są bardzo opłacalne, szczególnie dla firm gastronomicznych. Oprócz wielu klientów, restauracja, pub czy bar poprzez umieszczenie swoich produktów na portalu staje się popularnym miejscem. Jeżeli firma sprzedaje często swój asortyment, to zakupy grupowe mogą być dobrym rozwiązaniem na zwiększenie częstotliwości sprzedaży. Firma ma reklamę a więc zwiększony ruch i zysk.