Rachunkowość dla małych firm.

Mikroprzedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność, decydujący się na samodzielne prowadzenie swojej rachunkowości powinni posiadać podstawową wiedzę jak prowadzić firmę. Przy jej zakładaniu konieczne jest umieszczenie w formularzu rejestracyjnym CEIDG-1 adresu pod, którym będzie przechowywana dokumentacja rachunkowa firmy.

Do podstawowych obowiązków przedsiębiorcy-księgowego będzie należało prowadzenie księgi przychodów i rozchodów. Lub w zależności od zadeklarowanej formy opodatkowania ewidencji przychodów oraz prowadzenie na bieżąco rozliczeń podatkowych.

Przedsiębiorcy wystawiający jedną lub kilka faktur w miesiącu, mogą również korzystać z usług internetowego biura rachunkowego. Biuro najczęściej posiada aplikację mobilną na telefon za pomocą której można wystawić fakturę, podejrzeć kwoty jakie są do zapłaty i kiedy mija termin ich płatności do ZUSu oraz do Urzędu Skarbowego.

Małe firmy to takie które osiągnęły już pewną pozycję w swojej branży, dają zatrudnienie mniej niż 50 pracownikom oraz osiągneły roczny obrót netto na poziomie nieprzekraczającym 10 milionów euro. Dla małych firm wygodne jest posiadanie jednej własnej księgowej, ale jeśli chodzi o kadry to przy maksymalnie 50 osobach na liście płac korzystniej cenowo wychodzi korzystanie z usług zewnętrznej firmy.

Outsourcing usług kadrowych zajmuje się wszelkimi kontaktami z ZUSem, sprawami kadrowymi i płacowymi takimi jak naliczanie urlopów, zwolnień czy zgłoszeniami do ubezpieczeń wszystkich pracowników.

Księgowa może przejąć obowiązki kadr w przypadku jeżeli zna się na kadrach i ilość obowiązków pozwala jej na taką pracę. Usługę księgową należy dopasować do charakteru firmy, w zależności od tego czym się zajmuje i ile dokumentów jest w firmie. Przykładowo jeśli faktur zakupowych jest do 100 a sprzedażowych do 50 to jedna księgowa jest w stanie opracować całą dokumentację.

Księgowa zajmie się wszystkim tym co trzeba przedstawić w Urzędzie Skarbowym oraz jeśli firma posiada nieruchomości lub grunty to w kompetencjach księgowej jest kontakt i obsługa obowiązków sprawozdawczych.

Zarówno dyrektor finansowy o ile firma takiego posiada i główna księgowa powinni ściśle współpracować z prezesem firmy, ponieważ najlepiej się orientują w sytuacji finansowej firmy. Rachunkowość obejmuje trzy główne działy: księgowość, kalkulację i sprawozdawczość.