Klęska urodzaju – czyli co zrobić jak brakuje miejsca.

Założyliśmy firmę. Firma nam się rozwinęła. Przyszedł wirus i… trzeba się przestawić na sprzedaż wysyłkową. Zresztą a często bywa tak, że sukces przychodzi niespodziewanie i bywa, że początkowo może okazać się delikatnie kłopotliwy.

Bywa tak, że na fali sukcesów i dobrej passy zabieramy się za organizowanie budynków magazynowych a potem, kiedy przychodzi gorszy czas, zostajemy z ogromnymi kosztami i pustymi budynkami. Zwłaszcza jeżeli nasza firma bierze udział w przetargach lub kontraktach.

Jaskie mamy wtedy wyjście. Jest na rynku coraz więcej usług związanych z wynajmowaniem powierzchni magazynowych. Największy problem polega na tym, aby dobrać magazyn do potrzeb swojej firmy.

Wydawałoby się, że nic prostszego niż wynajęcie kawałka hali przykrytego dachem. Jednak należy zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników.

Lokalizacja.

Wybierając lokalizacje naszego magazynu dostosowujemy ją do naszych potrzeb. Jeżeli mamy firmę zajmującą się rozwożeniem towaru lokalnie, krajową czy międzynarodową. W wyborze miejsca ważne jest również czym i kto będzie woził towar do magazynu.

O ile w przypadku lokalnych dostawców mniej istotne będzie skomunikowanie z głównymi drogami, to w przypadków transportów krajowych czy międzynarodowych może okazać się, że lepsza będzie lokalizacja dalej od miasta, ale blisko autostrad, dróg krajowych bądź węzłów kolejowych.

Infrastruktura.

W tym dziale mamy zarówno wyposażenie magazynu jak i stan dróg, punktów serwisowych\, hurtowni czy stacji paliw. Jeżeli będziemy zajmowali się transportem mrożonek, to lepiej poszukać magazynu wyposażonego w chłodnie. Może się okazać, że wyjdzie zdecydowanie taniej.

Należy też sprawdzić, czy wyposażenie będzie dotowane do naszych potrzeb (rampy, wrota, wózki widłowe itp.). istotnym elementem infrastruktury może też się okazać odpowiednia klasa i stan dróg, możliwość zakupu materiałów, towarów, paliw. Zgłasza w sytuacji, gdy zajmujemy się inwestycjami liniowymi (drogi, sieci.).

Oczywiście podstawa to, aby budynek powinien być wyposażony w media: woda, prąd, gaz, telefon, Internet.

Przeznaczenie magazynu.

Czyli, jak już wspomnieliśmy w infrastrukturze, chłodnie, wyposażenie dodatkowe, boksy na materiały, zadaszenie, miejsca na samochody, sprzęt itp. Drugi to sposób magazynowania. Czy możemy pozwolić sobie na zmniejszenie powierzchni kosztem wysokości. Oczywiście w tym przypadku znowu będziemy potrzebować odpowiednich wózków i kadry.

Powierzchnie magazynu dobieramy w zależności od tego co będziemy magazynować i jakie są przewidywania. Zawsze dobrze jest mieć odrobinę powierzchni w zapasie.

Cena.

Oczywiści chciałoby się powiedzieć jak najtaniej. Jednak to może nam przysporzyć wielu kłopotów. Lepiej trochę dołożyć na magazyn lepiej wykonany i w lepszej lokalizacji., Niż potem ponosić straty w związku z koniecznością organizowania dodatkowych transportów, braków prądu czy wody, c zalania towarów, bo dach był dziurawy.